Miljörådet 29 februari 2024
Klasserna
Förskolan och ettorna: Vill städa skogsområdet och spontan
2a: De sorterar papper, glas frukt. De vill att soptunnan ska tömmas oftare.
2b: De önksar en städtävling/städvecka.
2c: Det försvinner mycket skor och kapprummet är trångt. De vill städa folketspark.
3a: När de kommer till matsalen så är matborden inte torkat och då får de torka. Det är inte rättvist. Deras kapprum är stökigt. Alla klasser måste hålla ordning.
3or: Alla treor vill städa under bron.
4or: De vill städa Spontan och dollarstore. Skor försvinner och de önksar fler inneskorshållare. Det räcker inte till alla.
5or: inget att ta upp.
6or: Det används mycket parfym. Det gäller både vuxna och elever. 6c vill städa lidel parkeringen. Det kastas tofflor.
Viktigt!: Att alla har inneskor! Det blir också städvecka vecka 14. Priset blir glass. Viktigt att man tar kort eller filmar hur mycket skräp man har plockat. Om du har förslag om vart det finns mycket skräp, säg till Åsa!
*******
Miljörådet 22 januari 2024
1.A) Vissa ska ha lite extra ansvar i klassrummet och kapprummet. Ställa upp inneskor. Ytterskorna på skohyllan.
B) Mattan blir snabbt smutsig. Städområden och hjälpa till och städa i kapprummet. Viktigt att man ställer skorna på skohyllan, och att hänga upp kläder. Och filmen var bra, och att påminna varandra m att inte slänga skräp.
C) Har inget.
2. Har inget.
3. A) viktigt att inte skräpa ner. Vill ha städtävling. Ta inte med smörpaket från matsalen.
B) Vi måste bli bättre på att ställa upp skorna. Sluta rita på saker på toaletterna. Sitt ner och kissa. Och spola efter sig. Det kastas skor i kapprummet.
4. Har inget.
5. Har inget.
6. A) Hur får djur i sig så mycket skräp? Varför finns det så många som slänger skräp? Det är jättesmutsigt och man trampar på matrester i matsalen. Många i matsalen plockar inte upp maten man tappar på bordet eller golvet. Det ligger mackor, frukt och smörpaketet på hyllorna. Folk torkar inte borden.
B)
C)
Åsa & Andreas: Man måste äta upp innan man går ut, så saker inte följer med ut. Man får inte kasta det hårda pappret i toaletten, bara det mjuka som är gjort för det. Vi behöver bli bättre på att ta hand om kapprummen, toaletterna och matsalen. Vi måste bli bättre på att torka våra bord. Det skulle underlätta om alla har innetofflor och om man får ha dom ifred. Vi får ta in tofflorna i klassrummet så dom inte försvinner, Eller lägga dom i väskan. Torkskola.
*******
Miljörådet 13 november
Åsa visar bild på en ny återvinning som återfinns direkt innanför dörren till expeditionen. Vi föreslår att följande saker ska källsorteras här:
· Glas
· Plast
· Batteri
· Metall
· Elavfall
Diskussion förs varför man slänger papper ock skräp på skolgården, och inte använder papperskorgarna. Rådet tror det handlar om lathet och lättja. Detta är just nu vårt största problem på skolgården. Det är även vanligt med smörpaket från matsalen.
Samtliga klasser måste bli medvetna om nedskräpningen ute och personal på skolan måste bli bättre på att följa upp detta. Angående smörpaketen, är det inte tillåtet att äta lunch utomhus.
Miljörådet föreslår en städvecka i slutet av höstterminen. Vi återkommer med datum.
6A: Närvarande. Har papper, men inte kompost. Många fotbollar på taket.
6B: Närvarande. Har varken papper eller kompost.
6C: Har matteprov. Har papper och kompost.
5A: Närvarande. Har papper, men inte kompost. Vi måste koll på miljön och vill gärna ha städdag med pris. Det finns fotbollar i skogen.
5B: Närvarande. Har papper, men inte kompost. Vi måste koll på miljön och vill gärna ha städdag med pris.
5C: Närvarande. Har papper, men inte kompost.
4A: Närvarande. Har papper, men inte kompost.
4B: Närvarande. Har papper, men inte kompost.
3A: Närvarande. Har papper och kompost. De tycker att alla ska ha städhandskar i sina klassrum. Vi vill ha en städdag och en städtävling med ett pris. Bra med en gemensam återvinning mm.
3B: Närvarande. Har papper och kompost. Önskar plockaskräpveckatävling. De undrar varför vi slänger skräp utomhus? Det finns ju papperskorgar. Tråkigt med fruktskräp utomhus. Uteskor ute, inneskor inne.
2A: Simskola
2B: Simskola
2C: Simskola
1A: Har idrott. Har papper och kompost.
1B: Närvarande. Har papper och kompost. De har även insamling av plast och glas. De önskar en höststäddag.
1C: Närvarande. Har papper och kompost. Klassen undrar hur de kan samla glas och plast.
Rektor Veronie deltar på mötet.
*******
Miljörådet 18 september
Åsa berättar var miljörådet står för och vad vi ska arbeta med. Vi ställer frågan till klasserna vilka typer av återvinning som finns i klasserna. Åsa berättar om ”Håll Sverige rent” och den nationella städdagen.
Uppdrag till nästa tillfälle är att samtliga klasser ska ha återvinning för papper, kartong och kompost. Alla bör fundera hur vi ska kunna samla in plast och glas. Återvinning för detta kommer snart finnas vid expeditionen.
6A: papper och kompost. Förslag att köpa in gripklor för att kunna städa utan handskar.
6B
6C: papper
5A: papper, har haft kartong och kompost.
5B: papper
5C: ingen återvinning
4A: papper
4B: ingen återvinning
3A: vill ha återvinning på skolan för plast, metall och batterier. Önskar en tävling om det mest städade klassrummet och kapprummet. Vill ha en städdag ute. Föreslår att elever ska kunna få en påse av sin lärare, för att plocka skräp på rasten. Klassen har återvinning för papper, kartong, plast och kompost.
3B: plast, papper, kartong och kompost. Att plocka skräp, istället för att kasta. Vill ha en plockaskräpdag.
2A: papper, glas och kompost.
2B: kompost. Lite stökigt i matsalen, mat ligger på golvet. Hög ljudnivå i biblioteket, böcker ligger på golvet och elever springer. Förslag att plocka upp vårt skräp, ha inneskor och sitta still. Kläder ligger utspridda överallt i kapprummet. Det vi kan göra är att ställa upp våra skor. På skolgården är soptunnorna fulla med skräp. Vi kan hjälpa till att städa på olika ställen.
2C: plast, papper och kompost. De önskar en städtävling utomhus med presenter.
1A: papper och kompost
1B: papper, kartong och kompost. Vi ska inte slänga skräp i skogen och vara rädda om naturen. Vi kan bli bättre på att plocka skräp och sopa i klassrummet.
1C: papper och kompost. Det är stökigt på Ekens fritids. Vi tycker att skolgården är skräpig, främst vid stenarna.
*******
Städråd 28/11 -22
Lärare: Andreas
.1A
.1B
.1C Ruftana
.2A Pedro
.2B Lavin
.3A Maryam
.3B
.4A Sandra
.4B
.5A Tova
5B Sabina
.5C Sara
6A Elmedina
1 1C inget att ta up.
2. Vill ha en städ tävling och ta kort på skräpet.
den klass som vinner får pris t.ex godis.
Tar av sig skorna i kapprummet.
Inga ute skor i ljus gården.
En städ dag ute.
Göra konstverk av skräp.
Toaletterna är äckliga.
Sluta kasta skor i kapprummet.
Plocka up saker från golvet för att hjälpa dem som städar.
3.inget att ta ut!
4.saker ligger på golvet t.ex jackor skor och väskor viktigt att ta up de!
5.kastar ut barnens inneskor ute.
6. Kastar skor och toffler i toalleten.
Aktiviteter till vår terminen: håll Sverige rent och det heter skräp plockar dagen
Mer städ dagar!
Ha städ årdning i matsalen.