Protokoll från Miljörådet
Träff med Miljörådet 4/2
Närvarande elever: Yostina 1A, Daniela 1C, Jonatan 2A, Mikaela 4A, Lilly 4B, Hedda 5A, Fatimah 5B, Helz, 6B och Kadija 6C.
Lärare: Andreas och Åsa
Saknas representanter från 1B, 2A, 2B, 2C, 3A, 3B och 6A.
1C berättar att det är stökigt i matsalen. Golvet och borden är allas ansvar men viktigt att lärarna ser till att alla bord är torkade.
4A berättar att alla elever inte alltid går på rätt toalett och att det är stökigt i kapprummen. Man får inte ha inneskorna ifred. Det är fortfarande elever som kastar smörpaket ute på skolgården. Skärpning! Man ska inte ta med sig mat ut på skolgården.
5B tycker också att kapprummen är oroliga och stökiga.
6B berättar att deras torkskåp inte funkar som det ska-Åsa kollar upp det och anmäler till vaktmästaren.
6C önskar en papperskorg vid sitt kapprum-Åsa kollar upp om det går att fixa.
Miljörådet vill också påminna lärarna om att pantburkar inte ska kastas i skräpkorgen i lärarrummet. Återvinn istället!
Vi bestämde att v. 9 kommer det att bli en städtävling inomhus. Vinnaren är det mest välstädade och ordningsamma kapprummet. Skorna ska stå på skohyllan, kläderna hänga på krokarna och skogränsen ska efterlevas! Inget skräp på golven! Under hela veckan kommer miljörådet att ha kontroller i kapprummen. Med i tävlingen är inte förskoleklassen. De klasser som delar kapprum med de yngsta får alltså hålla mest ordning på sin del av kapprummet. Vinnaren får ett pris, kanske glass?
*******
Miljöråd tisdag 12/11
Närvarande: representanter från årskurs 1, 3, 4, 5 och 6. Andreas och Åsa
Saker vi måste skärpa oss med nu!:
Vi pratade om att alla måste bli bättre på att respektera och använda skogränserna. Det blir väldigt smutsigt när man går direkt in efter att ha varit ute. Sedan behöver man märka upp skor men även kläder så att de hittar tillbaka till rätt ägare om de kommer bort.
Det är smutsigt i korridorerna till och från matsalen. När man tappar mat måste man ta upp det. Sedan måste alla sluta att ta med mat ut. Det hamnar skal efter frukter och smörpaket runtomkring på skolgården.
Ett problem på toaletterna är att killarna står upp och kissar. Det blir kiss överallt. Alla ska sitta ner när de kissar! Skärpning killar!
___________________________
Ett sätt att lösa problemet med att inneskor försvinner, är att ta in dem i klassrummen. 5A saknar en skohållare i klassrummet. Åsa kontaktar vaktmästaren för att se om det går att få upp en.
Ett förslag för att lösa problemet med kvarglömda kläder och kläder som försvinner, är att kapprummen har en ställning där dessa kläder hängs. Andreas och Åsa tar med förslaget till lärarna för att diskutera.
Man upplever också att det händer ganska ofta att tallrikar, bestick eller glas är smutsiga när man ska ta nya. Åsa tar kontakt med rektor som pratar med ansvariga.
Det kommer att bli en städtävling för kapprummen. Vi hör av oss när det är dags. Ett förslag då när man delar kapprum med flera klasser, är att man delar upp ansvaret vid olika dagar.
*******
Miljörådet 24 september februari
Klasserna
Vi presenterade oss för varandra, alla nya representanter från klasserna. Vi pratade om läget inomhus och utomhus när det gäller miljön.
Några klasser hade pratat innan och hade med sig några funderingar som alla behöver diskutera i klasserna tills nästa Miljöråd:
-Skogränserna respekteras inte. Många går rakt in utan att ta av sig uteskorna. Ett kapprum på Rönnen saknade skogräns. Det är åtgärdat nu.
-Många elever kastar smörpaket utomhus. Det måste bli bättre. Smörpaketen ska inte tas med ut. Men varför kastar man dem i så fall inte i papperskorgarna?
-På skolgården slängs småpåsar som blåser omkring. Varför kastar vi dem inte i papperskorgarna på skolgården?
-Ett förslag är att man utser 2 elever till varje kapprum som ansvarar för att det ska vara städat och snyggt?
-Ska vi ha städdagar igen på Stocksätterskolan?
-Skräpiga områden som behöver städas: Gamla Folkets park, Lilla Coop extra, Centrum på andra sidan bron och runt Dollarstore.
*******
Miljörådet 29 februari 2024
Klasserna
Förskolan och ettorna: Vill städa skogsområdet och spontan
2a: De sorterar papper, glas frukt. De vill att soptunnan ska tömmas oftare.
2b: De önksar en städtävling/städvecka.
2c: Det försvinner mycket skor och kapprummet är trångt. De vill städa folketspark.
3a: När de kommer till matsalen så är matborden inte torkat och då får de torka. Det är inte rättvist. Deras kapprum är stökigt. Alla klasser måste hålla ordning.
3or: Alla treor vill städa under bron.
4or: De vill städa Spontan och dollarstore. Skor försvinner och de önksar fler inneskorshållare. Det räcker inte till alla.
5or: inget att ta upp.
6or: Det används mycket parfym. Det gäller både vuxna och elever. 6c vill städa lidel parkeringen. Det kastas tofflor.
Viktigt!: Att alla har inneskor! Det blir också städvecka vecka 14. Priset blir glass. Viktigt att man tar kort eller filmar hur mycket skräp man har plockat. Om du har förslag om vart det finns mycket skräp, säg till Åsa!
*******
Miljörådet 22 januari 2024
1.A) Vissa ska ha lite extra ansvar i klassrummet och kapprummet. Ställa upp inneskor. Ytterskorna på skohyllan.
B) Mattan blir snabbt smutsig. Städområden och hjälpa till och städa i kapprummet. Viktigt att man ställer skorna på skohyllan, och att hänga upp kläder. Och filmen var bra, och att påminna varandra m att inte slänga skräp.
C) Har inget.
2. Har inget.
3. A) viktigt att inte skräpa ner. Vill ha städtävling. Ta inte med smörpaket från matsalen.
B) Vi måste bli bättre på att ställa upp skorna. Sluta rita på saker på toaletterna. Sitt ner och kissa. Och spola efter sig. Det kastas skor i kapprummet.
4. Har inget.
5. Har inget.
6. A) Hur får djur i sig så mycket skräp? Varför finns det så många som slänger skräp? Det är jättesmutsigt och man trampar på matrester i matsalen. Många i matsalen plockar inte upp maten man tappar på bordet eller golvet. Det ligger mackor, frukt och smörpaketet på hyllorna. Folk torkar inte borden.
B)
C)
Åsa & Andreas: Man måste äta upp innan man går ut, så saker inte följer med ut. Man får inte kasta det hårda pappret i toaletten, bara det mjuka som är gjort för det. Vi behöver bli bättre på att ta hand om kapprummen, toaletterna och matsalen. Vi måste bli bättre på att torka våra bord. Det skulle underlätta om alla har innetofflor och om man får ha dom ifred. Vi får ta in tofflorna i klassrummet så dom inte försvinner, Eller lägga dom i väskan. Torkskola.
*******
Miljörådet 13 november
Åsa visar bild på en ny återvinning som återfinns direkt innanför dörren till expeditionen. Vi föreslår att följande saker ska källsorteras här:
· Glas
· Plast
· Batteri
· Metall
· Elavfall
Diskussion förs varför man slänger papper ock skräp på skolgården, och inte använder papperskorgarna. Rådet tror det handlar om lathet och lättja. Detta är just nu vårt största problem på skolgården. Det är även vanligt med smörpaket från matsalen.
Samtliga klasser måste bli medvetna om nedskräpningen ute och personal på skolan måste bli bättre på att följa upp detta. Angående smörpaketen, är det inte tillåtet att äta lunch utomhus.
Miljörådet föreslår en städvecka i slutet av höstterminen. Vi återkommer med datum.
6A: Närvarande. Har papper, men inte kompost. Många fotbollar på taket.
6B: Närvarande. Har varken papper eller kompost.
6C: Har matteprov. Har papper och kompost.
5A: Närvarande. Har papper, men inte kompost. Vi måste koll på miljön och vill gärna ha städdag med pris. Det finns fotbollar i skogen.
5B: Närvarande. Har papper, men inte kompost. Vi måste koll på miljön och vill gärna ha städdag med pris.
5C: Närvarande. Har papper, men inte kompost.
4A: Närvarande. Har papper, men inte kompost.
4B: Närvarande. Har papper, men inte kompost.
3A: Närvarande. Har papper och kompost. De tycker att alla ska ha städhandskar i sina klassrum. Vi vill ha en städdag och en städtävling med ett pris. Bra med en gemensam återvinning mm.
3B: Närvarande. Har papper och kompost. Önskar plockaskräpveckatävling. De undrar varför vi slänger skräp utomhus? Det finns ju papperskorgar. Tråkigt med fruktskräp utomhus. Uteskor ute, inneskor inne.
2A: Simskola
2B: Simskola
2C: Simskola
1A: Har idrott. Har papper och kompost.
1B: Närvarande. Har papper och kompost. De har även insamling av plast och glas. De önskar en höststäddag.
1C: Närvarande. Har papper och kompost. Klassen undrar hur de kan samla glas och plast.
Rektor Veronie deltar på mötet.
*******
Miljörådet 18 september
Åsa berättar var miljörådet står för och vad vi ska arbeta med. Vi ställer frågan till klasserna vilka typer av återvinning som finns i klasserna. Åsa berättar om ”Håll Sverige rent” och den nationella städdagen.
Uppdrag till nästa tillfälle är att samtliga klasser ska ha återvinning för papper, kartong och kompost. Alla bör fundera hur vi ska kunna samla in plast och glas. Återvinning för detta kommer snart finnas vid expeditionen.
6A: papper och kompost. Förslag att köpa in gripklor för att kunna städa utan handskar.
6B
6C: papper
5A: papper, har haft kartong och kompost.
5B: papper
5C: ingen återvinning
4A: papper
4B: ingen återvinning
3A: vill ha återvinning på skolan för plast, metall och batterier. Önskar en tävling om det mest städade klassrummet och kapprummet. Vill ha en städdag ute. Föreslår att elever ska kunna få en påse av sin lärare, för att plocka skräp på rasten. Klassen har återvinning för papper, kartong, plast och kompost.
3B: plast, papper, kartong och kompost. Att plocka skräp, istället för att kasta. Vill ha en plockaskräpdag.
2A: papper, glas och kompost.
2B: kompost. Lite stökigt i matsalen, mat ligger på golvet. Hög ljudnivå i biblioteket, böcker ligger på golvet och elever springer. Förslag att plocka upp vårt skräp, ha inneskor och sitta still. Kläder ligger utspridda överallt i kapprummet. Det vi kan göra är att ställa upp våra skor. På skolgården är soptunnorna fulla med skräp. Vi kan hjälpa till att städa på olika ställen.
2C: plast, papper och kompost. De önskar en städtävling utomhus med presenter.
1A: papper och kompost
1B: papper, kartong och kompost. Vi ska inte slänga skräp i skogen och vara rädda om naturen. Vi kan bli bättre på att plocka skräp och sopa i klassrummet.
1C: papper och kompost. Det är stökigt på Ekens fritids. Vi tycker att skolgården är skräpig, främst vid stenarna.
*******
Städråd 28/11 -22
Lärare: Andreas
.1A
.1B
.1C Ruftana
.2A Pedro
.2B Lavin
.3A Maryam
.3B
.4A Sandra
.4B
.5A Tova
5B Sabina
.5C Sara
6A Elmedina
1 1C inget att ta up.
2. Vill ha en städ tävling och ta kort på skräpet.
den klass som vinner får pris t.ex godis.
Tar av sig skorna i kapprummet.
Inga ute skor i ljus gården.
En städ dag ute.
Göra konstverk av skräp.
Toaletterna är äckliga.
Sluta kasta skor i kapprummet.
Plocka up saker från golvet för att hjälpa dem som städar.
3.inget att ta ut!
4.saker ligger på golvet t.ex jackor skor och väskor viktigt att ta up de!
5.kastar ut barnens inneskor ute.
6. Kastar skor och toffler i toalleten.
Aktiviteter till vår terminen: håll Sverige rent och det heter skräp plockar dagen
Mer städ dagar!
Ha städ årdning i matsalen.